Anasayfa > 3. İşlemler ve Nesneler > İşlemler ve Nesneler

İşlemler ve Nesneler

Mantıksal ve Matematiksel İşlemler

Karşılaştırmalar : Karşılaştırma işlemleri genellikle scripte koşul vermek için kullanılır. Değerler koşula uygunsa sonuç “true”, değilse “false” dir.

JavaScrip’te karşılaştırma operatörleri tablosu ;

Operatör Adı Anlamı
== Eşit Sol ve sağdaki değerler biribirlerine eşitse
!= Eşitdeğil Sol ve sağdaki değerler birbirlerine eşitdeğilse
< Küçük Soldaki değer sağdaki değerden küçüse
> Büyük Soldaki değer sağdaki değerden büyükse
<= Küçük yada eşit Soldaki değer sağdaki değere eşit yada küçükse
>= Büyük yada eşit Soldaki değer sağdaki değere eşit yada büyükse

Mantıksal İşlemler : Mantıksal işlemler genelde birden fazla karşılaştırma işlemi arasında bağ kurmak içim kullanılır. Örneğin iki koşul arasında “||” operatörü kullanıldığında sağdaki yada soldaki koşullardan herhangi birinin sonucu “true” (doğru) ise mantıksal işlemin sonucunda “true” dir.

JavaScrip’te mantıksal işlem operatörleri tablosu ;

Operatör Adı Anlamı
&& Ve (and) Sol ve sağdaki koşulların her ikiside doğruysa
|| Veya (or) Sol ve sağdaki koşullardan herhangi biri doğruysa
! Değil Verilen koşul doğru ise

Not: Karşılaştırma işlemleri ve mantıksal işlemler hakkındaki  örnekleri if() komutunu incelerken kullanacağız.

Matematiksel İşlemler : Dört işlem (toplama, çıkartma, çarpma ve bölme) için kullanılan basit matematiksel ifadelerdir.

JavaScrip’te matematiksel işlem operatörleri tablosu ;

Operatör Adı Anlamı
+ toplama Sol ve sağdaki değerleri birbirine ekler.
çıkarma Soldaki değerden sağdaki değerleri çıkarır.
* çarpma Sol ve sağdaki değerleri birbiri ile çarpar.
/ bölme Soldaki değeri sağdaki değere böler.

Math Nesnesi: JavaScript’te karmaşık matematiksel işlemler Math nesnesi yardımı ile kullanılır. Math nesnesi temel matematiksel işlemlerin yanı sıra yararlı birkaç karşılaştırma işlemi de içermektedir. Bu ek işlemler çok kolaylıklar sağlar. Örneğin girilen iki sayıdan hangisinin büyük olduğunu Math.max() komutu yardımı ile kolayca görebiliriz.

Math nesnesi işlem operatörleri tablosu ;

Operatör Adı Anlamı
PI “pi”sayısı “pi” sayısının tam değerini verir.
E “e”sayısı “e” sayısının tam değerini verir.
sqrt(x) karekök x’sayısının karekök değeri.
log(x) logaritma x’sayısının karekök değeridir.
pow(x,y) x^y x üzeri y sayısının değeri.
sin(x) sinüs x’sayısının sinüs değeri.
cos(x) cosinüs x’sayısının cosinüs değeri.
tan(x) tanjant x’sayısının tanjant değeri.
asin(x) arcsinüs x’sayısının arcsinüs değeri.
acos(x) arccosinüs x’sayısının arccosinüs değeri.
atan(x) arctanjant x’sayısının arctanjant değeri.
abs(x) tamkısım x’sayısının tamkısımını döndürür
max(x,y) büyük sayı x ve y sayılarından büyük olanın değeri
min(x,y) küçük sayı x ve y sayılarından küçük olanın değeri
ceil(x) büyük tam sayı x’sayısından büyük en yakın tamsayı değeri
floor(x) küçük tam sayı x’sayısından küçük ve en yakın tamsayı değeri
round(x) tam sayı x’sayısına en yakın tam sayı değeri.
random() rasgele sayı “0” ile”1″ arasında rasgele bir sayı değeri
exp(x) sayı x’sayısının kendisi

Kullanım Şekli: Yukarıdaki tabloda verdiğimiz komutlar tek başlarına kullanılamazlar. Muhakkak Math nesnesi ile birlikte kullanılmalıdırlar.

Math.komut     ‘  Örneğin Math.sin(30)

* Math komutunun ilk harfi muhakkak büyük olmalıdır. “math” şeklindeki bir yazım ilk harfi küçük olduğu için çalışmayacaktır.
* Aynı şekilde yukarıdaki tabloda verilen operatörler aynen tabloda verildiği gibi küçük harfle yazılmalıdır. Herhangi bir karakteri büyük harfle yazılırsa script çalışmaz.

Örnek: Girilen sayısının karekökünü bulan bir script;

<htm>
<script language=”javascript”>
function kok()
{
alert(‘9 un karekökü= ‘+Math.sqrt(9))
}
</script>
<body>
<center>
<p><b>Math Nesnesi Örneği</b></p>
<input type=”button” value=”Tıklayın!..” onclick=”kok()”>
</body>
</htm>

Documet Nesnesi Ve Form Nesneleri

Document Nesnesi: JavaScrip’te document nesnesi üzerinde bulunduğumuz sayfa anlamına gelir. Document nesnesi kullanılarak üzerinde bulunduğumuz sayfanın özelliklleri değiştirilebilir.

Operatör: Anlamı:
title Sayfanın başlığı
bgcolor Sayfanın ardalan rengi
fgcolor Sayfanın yazı rengi
linkColor Sayfanın link rengi
alinkColor Üzerinde bulunulan link rengi
vlinkColor Ziyaret edilmiş link rengi
location Sayfanın URL’si
lastmodified Sayfanın son güncellendiği tarih
write() Sayfa içerisine yazı yazmak için kullanılır
clear() Sayfanın JavaScriptle eklenen içeriğini temizler.

Location Nesnesi : O an üzerinde bulunan web sayfası manasına gelmektedir. Özellikleri aşağıdaki tabloda verilmişti.

Özellik: Açıklama:
href Üzerinde bulunulan sayfanın URL’sini verir
protocol Üzerinde bulunulan sayfanın Protokol türünü verir
reload() Üzerinde bulunulan sayfanın yeniden yüklenmesini sağlar.

History Nesnesi : Daha önce ziyaret edilen sayfaları hafızasında tutan ve istenildiğinde bu sayfalardan birine dönüşü sağlayan bir nesnedir.

Özellik: Açıklama:
length Ziyaret edilen toplam sayfa sayısını verir
go(x) Ziyaret edilmiş x’inci sayfaya gidiş dönüş kullanılır
back() Ziyeret edilen bir önceki sayfaya dönüş için kullanılır.
foward() Ziyeret edilen bir sonraki sayfaya dönüş için kullanılır.

örneğin,   history.back()  ‘bir önceki sayfaya dönüş için kullanılır.

Form Nesneleri: HTML dilinde veri yollamak amacı ile formlar kullanılır. Form içerisinde textarea, textbox, password, submit, checkbox ve radio gibi nesneler yer alır. Forma ziyaretçi tarafından girilen bilgiler “post” yada “get” metodları kullanılarak CGI, ASP gibi form yakalama özelliği olan bir dosyaya yönlendirilebilir. Ziyaretçi defterlerinde ve anketlerde genellikle form nesnesinden yararlanılır.

JavaScript genellikle form içindeki herhangi bir nesnenin içeriğini kontrol edebilmek ve değiştirmek için kullanılır.

kulanım şekli; document.Formİsmi.Nesneİsmi.Özellik

İsterseniz şimdi form nesnesini ve form nesnesi içinde yer alan nesnelerin JavaScript tarafından değiştirile bilen özelliklerini inceleyelim.

Form Nesneleri: Formlar daha önce de belirttiğimiz gibi ziyaretçi tarafından girilen bilgileri başka bir dosyaya yönlendirmek amacı ile kullanılırlar nesnelerdir.

Özellik: Açıklama:
name formun adı
value formun içeriği
action formun yönlendirileceği sayfanın yeri ve adı
methot form yöntemi “Get” yada “Post”
lenght form içindeki nesne sayısı
elements form içinde kullanılan nesneler

Form nesnesi bir çok yardımcı nesne ile birlikte kullanılır bu  nesneler <form>  </form> tagları arasına yerleştirilir ve form herhangi bir dosyaya yönlendirildiğinde tüm bu nesnelerin değeride yönlendirilmiş olur.

HTML dilinden tanıdığınız bu nesneleri ve özelliklerini kısaca inceleyelim.

Nesne: Anlamı:
select Seçim listesi
text Yazı kutusu
password Parola kutusu
textarea Yazı alanı
button Buton
submit Form onaylama butonu
reset Form temizleme butonu
checkbox Seçim kutusu (Çoklu seçme özelliği)
radio Seçim kutusu (Tek seçme özelliği)
image Resim
href Link

JavaScript dilinde bu form nesnelerinin olaylara karşı duyarlılığı sıksık kullanılır ve bizi asıl ilgilendiren bu nesnelerin duyarlılık gösterdiği olaylardır.

Nesne: Özellikler:
select onclick,onblur,onchange,onfocus
text onclick,onblur,onchange,onfocus,onselect
password onclick,onblur,onchange,onfocus,onselect
textarea onclick,onblur,onchange,onfocus,onselect
button onclick
submit onclick,onsubmit
reset onclick,onreset
checkbox onclick,onchange,onchecked
radio onclick,onchange,onchecked
image onclick,onmouseover,onmouseout,oneror,onabort
href onclick,onmouseover,onmouseout

Yukarıdaki olaylar dediğimiz özellikler sonraki derslerimizde daha ayrıntılı bir şekilde anlatılacak.

  1. Henüz yorum yapılmamış.
  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: